Portret innego – warsztaty w ramach wystawy Delectatio Morosa
prowadzenie Karolina Żyniewicz
19.12.2014
Są rzeczy, których się obawiamy, odczuwamy przed nimi lęk lub nas odpychają. Często trudno dociec przyczyn takich reakcji. ,,Odrzuconych” staramy się unikać, z założenia, choć jednocześnie dziwnie nas przyciągają.
Wszystko, co straszy i obrzydza to rodzaj ,,obcego”. Jednak ów ,,obcy” nie musi nim być permanentnie, wystarczy się do niego zbliżyć, poświęcić mu nieco uwagi, oswoić.
Portret wymaga właśnie poświęcenia uwagi, skupienia na portretowanym. Poza tym nobilituje obiekt zainteresowania chęcią upamiętnienia, jak też ,,przepuszczenia,, jego obrazu (nie tylko wizualnego) przez siebie (interpretacji). Portretowanie wymaga zbudowania pewnej czasowej więzi. Może więc mogłoby być metodą na zniwelowanie obcości ,,obcego”?
CELE:
– wejście w interakcje z owadami, często uważanymi za ,,obcych”
– zastanowienie się wspólnie nad granicami kategorii estetycznych, zwłaszcza piękna i brzydoty
– analiza sensu portretu
– analiza pojęć: obcy, granica, lęk, strach, w oparciu o działania plastyczne i dialog
PRZEBIEG:
Zapoznanie uczestników z przestrzenią galerii oraz jej aktualnymi mieszkańcami.
Bliższe przyjrzenie się owadom, być może próba dotknięcia, rozmowa o odczuciach z tym związanych
Analiza pojęć: piękno, brzydota, granica, obcy, lęk o oparciu o obejrzane obiekty i ,,obiekty”
Portretowanie wybranych mieszkańców galerii.
Analiza wykonanych prac, podsumowanie.